Svar på frågestund

Okej roligt med frågor haha!! :) så nu kommer svaren och kom ihåg att ni får fråga saker när ni vill!!

Plingplong:Vilken är den godaste maträtten du ätit over there?
Vad tittat du på för TV-program? Har du något lov nu under hösten eller är det först till jul? Såg på FB att du var bjuden på födelsedagskalas, hann du att gå?Är engelskan roligare nu när du bytt grupp? Lär du dig mer?
-
Det godaste jag ätit är nog.. hmm.. en sallad med nudlar och mandel i mmmm och kyckling.
-På tv kollar jag mest på svampbob haha med Vonny. Annars typ house hunters och lite dokumentärer typ.
- Jag tror inte det är nån 1 veckas lov förrän vid jul, men man är ledig vid Thanksgiving och sedan är det lite olika helgdagar då och då.
-Nej jag hann inte gå på Dalennas födelsedagskalas vilket var synd, men jag var i kyrkan på youth group och vi gjorde skoj saker så det var ok.
- Ja engelskan är roligare nu, även om det är svårare. Vi läser om typ en teater. The Crucible.

Jojje:Vonny?! Kanske jag är lite kork, men vem är den lilla flickan ? Undervisningen !? Är den som du förväntat dig?
-
Vonny är Jans barnbarn och hon är här varje dag efter skolan :)
- Undervisningen är la bra. Det är inte nån megaskillnad från Sverige eller jo.. läxa varje dag till nästa, minst ett test/quiz i veckan, lärarna delar ut godis, ibland låter det som man går i lågstadiet igen typ good job för att man tittade på en film och svarade på en fråga som läraren sa svaret på haha.

Mormor: Jag måste fråga.Hur kan du klara av att hantera en trombon?Jag såg ett tv program igår ,där var en kille som spelade trombon.Det ser ju jättesvårt ut.
- Jag kan inte hantera en trombon haha!! Just nu är jag tillsammans med alla andra i concert band och de är liksom proffs och det är massa nya noter och grejjer så jag sitter mest och låtsas att jag spelar haha!

Tomas: Finns det någon urbefolkning kvar i din del av Illinois? Indianer alltså. Vilken/-a stammar i så fall? Har du tänkt att besöka dom?
- Hmm.. jag vet faktiskt inte, jag har inte hört om det i alla fall haha. Det hade varit skoj att besöka en :)

Lisbeth: Första och viktigaste frågan är förstås: Hur mår du? Sen kommer några till: Vet amerikanarna något om Sverige? Vad är den största skillnaden mellan svenskt och amerikanskt gymnasium? Vad gör du helst på fritiden? Vilken svensk mat saknar du mest? Behöver du hjälpa till "hemma" och i så fall med vad? Linn undrar om de har bra klädsmak där du är? Tove undrar om det inte är svårt att hänga med i skolan när all undervisning är på engelska?
-
Jag mår bara bra!! har varit megaförkyld den senaste veckan bara.
- Nej de vet inte speciellt mycket om Sverige.. De frågar om det är kallt hela tiden.. De blandar ihop Sverige med Schweiz också!
- Största skillnaden är nog att alla har samma schematider, så alla studenter på skolan byter lektion samtidigt och det gör att det är såååå knökat i korridorerna. Sedan är det en klocka som ringer när varje klass börjar och slutar plus en som ringer 1 min innan klassen börjar. Man får heller inte komma in i skolan innan en klocka ringer ca 8 min innan första lektionen börjar.
- På fritiden brukar jag mest göra någt med nån kompis(på helgerna) jag är också i kyrkan på söndagarna och det är rätt skoj, för de har en ungdomsgrupp som träffas varje söndagkväll och har skoj. På vardagarna har jag inte så mycket fritid, för man är jättetrött när man kommer hem och då måste man göra läxor tills nästa dag. fast läxorna är oftast lätta och går snabbt att göra haha.
- Hemma hjälper jag till med disken, tvätten och att städa mitt rum. Behöver inte göra speciellt mycket.
- Klädsmaken är okej. Det finns vissa som går runt i rutiga pyamasbyxor och badtofflor och vissa som bryr sig jättemycket om vad de har på sig, men sen går runt med en barbie ryggsäck, så jag vet inte vad jag ska säga haha.
- Det är inte så jättesvårt att hänga med, det är mest på engelska och mattelektionerna som det är svårt med ord. De andra klasserna jag har är rätt lätta :)

Hizl: Undrar om du tycker mest om svenskt eller amerikanskt gymnasium? dina vänner ser trevliga ut, kommer dem från olika länder?
-
Hmm.. jag gillar båda. Men det är mer fritt i Sverige och inte lika stressigt. Det är dock väldigt mycket lättare här. Det jag gillar med Sverige är att man har en fast klass som man har flera olika lektioner med, här har jag lektioner med nya personer hela tiden.
- Ja, mina vänner, om du menar de på bilderna? Så kommer Symbat från Kazakstan och Diana från Ukraina :) Sedan har jag massa vänner i skolan som är från alla möjliga läner i Asien!

Bernt: Vill veta vad en Big Mac & Co kostar samt vad en Iphone 4 bringar för pris?
-
Haha en Big Mac & Co vet jag inte priset på, för vi går aldrig till Mc Donalds. Men jag skulle väl chansa på runt 4-5 dollar.
- Oj jag vet inte vad en Iphone 4 kostar heller, det beror helt på vad du väljer för abbonnemang. men från 200 dollar och uppåt tror jag.

Virre: Vilken version av photoshop jobbar ni med på graphic design?
Och ditt favoritkäk - so far?
-
Jag tror versionen av photoshop är C4 eller nåt sånt, kan det stämma?
- Mitt favvkäk, hmm... sushi haha :) eller smores, fast det är typ godis :P

Terez: Märker du av att det är en "finanskris/ekonomikris" i USA? I så fall på vilket sätt? Kanske har de sparat in på saker i din skola?
-Nej jag märker det inte så mycket tror jag.. Min hostmom säger att matpriserna har gått upp. Jag har inte märkt nåt med skolan i alla fall! Min hostmom som jobbar för YFU ( min organisation) har sagt att det är många som inte vill ha utbytesstudenter bara för ekonomin så det har varit svårt att hitta familj till alla...

Tack för frågorna!! :) fortsätt fråga, det är skoj haha! Nu ska jag dra mig mot skolan(ja, på en lördag) för Interact Club ska hjälpa till att måla nåt ställe så jag hjälper till! :) kram kram

Kommentarer
Postat av: Bernt

Tackar för svaren, även om du inte hade riktigt kläm på priserna.

Ha det gott.



Bernt

2011-09-24 @ 20:19:20
Postat av: daddy

Haj! Min sockertopp! Vet du om det finns, eller har funnits, några berömdheter med anknytning till Champaign ? I så fall vilka? Det finns en gammal hitlåt vet jag, där en av verserna handlar om Champaign Illinois . Tror artisten hette Jerry Reed ,country-svängen jo know !. Har förståelse om du ej kan ge svar på allt . Until next time! Pöss !...

2011-09-24 @ 21:12:49
Postat av: Veronika

Tidelipom - och tack för svar!



Underbart att du älskar sushi - det är min favoritmat oxå. Är så lycklig över att de öppnat ett litet sushihak här i lilla Falkenberg...Har t o m fått Johan att älska det; han har svårt med pinnarna bara, får äta med bestick.



Det verkar vara mycket aktiviteter på de sakrala ställena; verkar som om amerikanerna fortfarande tror på gud iallafall...



Ja, ja..."In God we trust" eller hur de nu formulerar det...



// Sis

2011-09-25 @ 08:09:02
Postat av: mother Ingela

Vad kul att läsa alla dina svar! Den där salladen med nudlar o mandel får du skicka recept på. Ska bli kul att skypa ikväll. Då vet jag resultatet från matchen mellan GAIS o HIF. Vi tänker gå dit o kolla!!!

Heja HIF!!!kramisar

2011-09-25 @ 11:10:18
Postat av: Terez

hej!

Vad kul det var att läsa dina svar. Det känns faktiskt som jag fick lite kläm på hur du har det och hur allt funkar.

Jag kan rekommendera en sallads restaurang som heter "sweettomatos" Den är grymt bra! Man får äta hur mkt sallad man vill + glass och massa annat gott.

Det är en kedja som finns i hela US.

Kram! :)



2011-09-26 @ 00:31:37
Postat av: Lisbeth

Vilken härlig beskrivning av klädstilen eller snarare bristen på stil! Kul att läsa dina svar:)

2011-10-01 @ 16:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0